26.05.2009

Min spede begynnelse







Dette er bilder fra det stedet jeg bodde mitt første leveår og tok mine aller første skritt mot den jeg er blitt til nå. Bildene er tatt rundt omkring på gården til mine besteforeldre.
Stedet heter POLMAK og ligger helt ved finskegrensa lengst nord i begge landene. Var tidligere egen kommune, men ligger nå under Tana kommune. Her er kirke, aldershjem og et par gårder i drift. Både butikk og bensinstasjon er lagt ned, og garnfiske i Tana elva er heller ikke det samme. Men bygda består og har til og med hatt befolkningsvekst de siste par, tre årene med småfolk som har sett dagens lys og flere i vente... Her rår idyll, med elva som renner igjennom, skog, jorder og pent stelte hus. Mine aller beste sommer minner har jeg herfra, bading, løpe i høyt gress, slåtta og selfølgelig min bestemors kjærlige omsorg.
Hun er et nydelig mennseke som alltid har hatt åpne armer for meg. Her har det alltid vært både kjærlighet, historier fra hennes oppvekst og liv, historier om bygd og folk, hjemmelaget dessert hver dag.. Den beste maten i verden, så god at jeg lurte på om ikke hun ville flytte sammen med meg og lage mat til meg:)
Men også plikter, spise opp maten for å få dessert, hjelpe til med oppvask, koste og pusse kobber.
Mange gode verdier og refleksjoner har jeg fra henne og er henne evig takknemlig!
Denne flotte, litt beskjedne damen fylte 80 år sist august.
Hun tar gjerne imot mine barn med de samme historiene, eventyr og til tross for dårlige ben, lek og morro. Er så glad for at de har fått litt av det hun har gitt meg.
Vi elsker deg kjære.



1 kommentar:

  1. Så fine bilder!! Må si bestemoren din har skikkelig glimt i øyet. Fantastiske minner du har fått og kan ta med deg videre...
    Så bra at det er tilvekst i befolkningen...skjønner ikke hvorfor alle skal bo i byer..har prøvd begge deler- men trives best på landet (selv om jeg savner shoppingmuligheter..takk og takk for nettbutikker...) Så koselig at du vil følge bloggen min..kjente at jeg skvatt til da jeg oppdaget at jeg hadde fått en følger til!! Ja det er koselig med kommentarer på bloggen.

    SvarSlett