03.10.2009

Ostekake, nam....


Fikk så lyst å legge ut min ostekake oppskrift. Den er nok standard, men veldig god og jeg gjør det på min måte:)

Ostekake ala Unn Eirin:

1 pakke bixit kjeks
ca 100 gr soft margarin
Sett en 26 ccm. springform, uten bunn, på et lekkert kakefat.
Kjeksen puttes i en brødpose og knuses ved å kjevle over til det er passelige biter. Ha i smøret som er romtemperert. Da blir ikke bunnen så hard. Massen skal være slik at den henger sammen, tilsett ekstra Soft hvis den ikke gjør det. Trykk massen ut i formen.

1 pakke gele, valgfri smak
1 pakke kremfløte
110 gr. melis
1 beger lett rømme
1 beger Phildelfia ost naturell
Kok opp halv mengde vann og ha i gelepulver. Sett dette til avkjøling, omså i kaldt vannbad. Husk å røre innimellom om du gjør det.
Pisk kremfløten sammen med melis. Ha i rømme og ost. Pisk det godt. Ha i avkjølt gele og rør godt. Hell over bunnen. Sett til avkjøling i noen timer.
Skjær langs formen med en varm kniv og ta den av.
Pynt med friske bær eller frukt. Server!

( Jeg er ikke så glad i gelelokk, men om du ønsker det må du akjøle kaken så du er sikker på at den har stivnet. Kok opp gele med vanlig mengde vann. Avkjøl og hell en del over kaka, ikke for tykt det kan bli vanskelig å skjære!)

Lykke til:) håper det smaker



1 kommentar:

  1. Det ser godt du, selvom ostekake ikke er min favoritt :) Men det er jo smak og behag, jeg er dessverre litt "vrang" i kosten, og det får jeg stadig høre...

    Ønsker deg en fin lørdag! Hilsen Margrethe

    SvarSlett